Van Gerven: Faillissement thuiszorg-tak Thebe stinkt

'Dit faillissement stinkt. Er wordt door Thebe gesold met personeel én cliënten.' Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven na het faillissement van de thuiszorg-tak van zorginstelling Thebe uit West-Brabant. 2000 mensen dreigen in februari hun werk te verliezen. Voor duizenden cliënten verdwijnt hun vertrouwde hulp in huis.

De SP en vakbond Abvakabo FNV organiseerden dinsdagavond een bijeenkomst voor de medewerkers van Thebe. Vanwege de bezuinigingen op de huishoudelijke verzorging heeft de directie van Thebe aan de huishoudelijk verzorgenden gevraagd om 20% van hun salaris in te leveren. Toen een deel van het personeel dit weigerde vroeg men voor deze groep ontslag aan bij het UWV. Dit werd niet toegestaan, waarop Thebe nu het faillissement heeft laten uitspreken over de dochter van Thebe die huishoudelijke verzorging biedt.

Henk van Gerven: 'Natuurlijk staan instellingen onder druk nu er door het Rijk miljarden bezuinigingen over de gemeentes - die er per  1 januari allerlei taken op het terrein van zorg, werk en jeugd hebben bij gekregen -, worden uitgestort. En de huishoudelijke verzorging wordt zwaar getroffen. In plaats van het personeel en de cliënten te offeren zou het de directie hebben gesierd als ze samen met de gemeentes in West-Brabant naar oplossingen had gezocht om zoveel mogelijk de zorg voor de cliënten overeind te houden. Te meer omdat Thebe een rijke zorginstelling is met 50 miljoen aan reserves en 4 miljoen winst over 2013.'

In het Willem II-stadion klonk verontrusting en verontwaardiging door: ons laten ze in de kou staan terwijl de hoge heren tot de grootverdieners in de zorg horen. Besloten werd om met steun van het AdvocatenCollectief Tilburg het faillissement aan te vechten en verder actie te voeren voor het behoud van goede zorg en fatsoenlijke banen. Zo snel mogelijk moet er een doorstart komen van de huishoudelijke verzorging van Thebe.

Inmiddels heeft de SP-fractie in de Tweede Kamer vragen gesteld en een debat aangevraagd met staatssecretaris Van Rijn. Henk van Gerven: 'Wegkijken en de verantwoording bij gemeenten leggen is onacceptabel.'