SP start onderzoek naar vrijwillige ouderbijdrage

Tjitske Siderius

SP-Kamerlid Tjitske Siderius start vandaag een onderzoek onder ouders naar de vrijwillige ouderbijdrage op scholen. Siderius wil daarmee beter inzicht krijgen in de hoogte en besteding van de gevraagde bedragen en of de vrijwilligheid is gegarandeerd. 'De vrijwillige ouderbijdrage blijft op sommige scholen onveranderd hoog. Recent kwamen dure schoolreizen in het nieuws. In de concurrentieslag om de leerling kiezen scholen soms exotische dure oorden als eindbestemming. Andere ouders voelen zich gedwongen een iPad voor hun kind aan te schaffen. En nog steeds zijn er scholen die niet aangeven dat die ouderbijdrage vrijwillig is. Veel ouders komen op deze manier in de knel.'

Hoge ouderbijdragen zetten volgens de SP de toegankelijkheid van het onderwijs voor leerlingen of studenten onder druk. Siderius: 'Het kan de schoolkeuze van ouders beïnvloeden. Zij vrezen dat niet meedoen aan een schoolreis uitsluiting of pestgedrag tot gevolg kan hebben. En als enige van de klas op de schoolcomputer werken, waar de rest van de klas een iPad heeft, draagt ook niet bij aan de eigenwaarde van een leerling.' Siderius merkt dat ook scholen in een lastig positie zitten: 'Zij werken met krappe budgetten en doen een dringend beroep op ouders de ouderbijdrage te betalen voor de extra's, die het schoolleven kleur geven. Dat vergroot de druk op ouders alleen maar.'

Staatssecretaris Sander Dekker geeft aan weinig problemen te zien met betrekking tot de vrijwillige ouderbijdrage. Daarmee worden volgens de SP de zorgen van ouders met een krappe beurs niet verlicht. De SP wil daarom de problemen met de ouderbijdrage beter in kaart brengen. Het onderzoek richt zich op ouders van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO.