SP-Senator Elzinga neemt pensioen-petitie FNV in ontvangst

Senator Tuur Elzinga neemt de petitie over de Wet aanpassing financieel toetsingskader van @FNV in ontvangst

Vanmiddag nam SP-senator Tuur Elzinga namens de Eerste Kamer een FNV-petitie in ontvangst tegen de nieuwe pensioenregels. Er is veel kritiek op de nieuwe pensioenregels van staatssecretaris Klijnsma, omdat hierdoor de pensioenen niet langer mee zullen stijgen met de prijzen (je houdt hetzelfde pensioen, terwijl de prijs  van bijvoorbeeld voedsel, benzine en kleding duurder wordt). Hierdoor daalt de koopkracht voor ouderen die pensioen ontvangen. 500 demonstranten ondersteunden de aanbieding van de petitie op het Binnenhof.

Op initiatief van senator Elzinga vond in de Eerste Kamer eerder al een hoorzitting plaats over de  voorgestelde pensioenplannen. Door deze hoorzitting zijn bij veel Eerste Kamerleden twijfels en vragen ontstaan. Vandaag is besloten dat de behandeling van de pensioenplannen niet volgende week plaatsvindt, maar wordt uitgesteld totdat er meer duidelijkheid is over de plannen. Eerst moet staatssecretaris Klijnsma nog flink aan de tand gevoeld worden over onder andere de effecten die de plannen hebben op de koopkracht.

Betrokken SP'ers