SP stemt tegen team-Juncker

De SP-delegatie in het Europees Parlement stemt vandaag tegen de nieuwe Europese Commissie onder leiding van Jean-Claude Juncker. SP-delegatieleider Dennis de Jong: ´Het team-Juncker is helaas geen breuk met het verleden: het begrotingsfetisjisme dat heeft geleid tot de huidige economische stagnatie in Europa, wordt gewoon voortgezet. Bovendien kondigt Juncker aan dat hij op het gebied van energie, buitenlands- en defensiebeleid juist meer Brussel wil in plaats van minder. Ook dit team bestaat dus weer uit ´rupsjes-nooit-genoeg´. Hiermee wordt geen recht gedaan aan de boodschap die stemmers en thuisblijvers bij de Europese verkiezingen hebben gegeven: minder macht naar Brussel´.

Daarnaast heeft de SP ernstige twijfels over de integriteit van sommige Eurocommissarissen. De Jong: ´De Spaanse kandidaat Canete is niet geloofwaardig vanwege zijn banden met de olie-industrie. De Hongaarse kandidaat Navracsics blijft verantwoordelijk voor de portefeuille burgerschap, terwijl hij als rechterhand van premier Orban medeverantwoordelijk was voor de inperking van de persvrijheid en het muilkorven van NGO`s in Hongarije´.

Ondanks deze algemene kritiek ziet de SP wel enkele lichtpuntjes in de voorstellen die Juncker en zijn team de afgelopen weken hebben gepresenteerd. De Jong: ´Ik heb het idee dat er met de nieuwe Commissie betere afspraken te maken zijn over transparantie. Juncker heeft al gezegd een verplicht lobbyregister te willen. Daar ga ik hem aan houden. Ook is het positief dat Juncker en Timmermans hebben aangegeven werk te willen maken van een soort solidariteitscheck waarbij alle nieuwe Europese wetgeving, alsmede de aanbevelingen die landen krijgen in het kader van het economisch bestuur, worden getoetst op hun effecten voor armoede en werkloosheid. Bij de vorige Europese Commissie lag dit veel moeilijker en van deze openingen moeten we natuurlijk volop gebruik maken´.