nieuws

Weeklog Dennis de Jong: SP-eurofractie richt zich op handel, interne markt en begrotingscontrole

Volgende week is de eerste Straatsburgsessie met de nieuw verkozen Europarlementariërs. Dan wordt ook definitief vastgesteld wie in welke parlementaire commissie komt. De onderhandelingen daarover in de groep vielen voor de SP-eurofractie goed uit: Anne-Marie gaat zich storten op internationale handel en zelf mag ik door in de interne marktcommissie en in de commissie begrotingscontrole. Een mooi begin van een nieuwe parlementaire termijn.

Als eurofractie kregen we nogal wat brieven van lobby-organisaties of we alsjeblieft in commissies gaan zitten die voor het Nederlandse bedrijfsleven van belang zijn. Dat mogen ze doen, al zullen we ons als SP’ers toch vooral laten leiden door wat voor de uitvoering van ons verkiezingsprogramma het belangrijkste is. Maar los daarvan, de lobbyisten zien over het hoofd dat je je commissies niet helemaal voor het uitkiezen hebt. Iedere Europarlementariër kan zijn of haar voorkeur aangeven, maar vervolgens blijkt altijd dat voor sommige commissies meer belangstelling bestaat dan je politieke groep als plaatsen heeft weten te bemachtigen. Hoe groter de groep, hoe meer plaatsen.

Het secretariaat van de groep maakt een overzicht van alle voorkeuren en probeert een zo eerlijk mogelijke indeling te maken. Daar mag je van afwijken, maar alleen als je een collega vindt die met je wil ruilen: stel, iemand heeft een plek gekregen in de commissie ontwikkelingssamenwerking, maar heeft liever handel. Als er dan iemand in de commissie handel zit die wel ontwikkelingssamenwerking wil doen, is er een deal. Anders blijft de indeling van het secretariaat leidend.

Voor Anne-Marie bleek het helaas niet mogelijk een plek te krijgen in de commissie industrie, onderzoek en energie, maar wel kreeg ze een andere hoofdprijs: de commissie handel, waarin o.a. het handels- en investeringsverdrag met de VS wordt behandeld. We zitten als eurofractie zo op de eerste rang bij de onderhandelingen hierover en we gaan alles in het werk stellen om te voorkomen dat dit verdrag er komt. We zitten niet te wachten op Amerikaanse toestanden op sociaal, consumenten- en milieugebied. En al helemaal niet op arbitrageprocedures waarbij internationale bedrijven de Nederlandse overheid kunnen dwingen bepaald voor hen onwelgevallig beleid te veranderen. Daarnaast heeft Anne-Marie de commissie juridische zaken en mensenrechten gekregen.

Zelf blijf ik dezelfde commissies houden als in de vorige periode. Naar verwachting blijf ik woordvoerder voor onze groep op het gebied van de interne markt. Ook zal ik waarschijnlijk woordvoerder worden bij begrotingscontrole. Daarnaast blijf ik betrokken bij de commissie burgerlijke vrijheden (Justitie en Binnenlandse Zaken).

Al met al een goede start, al zullen we ons niet beperken tot de onderwerpen die in onze commissies aan de orde komen. De vrachtwagenchauffeurs kunnen op onze steun blijven rekenen, ook al zitten we niet in de commissie transport. En ook de strijd voor meer transparantie en terugdringing van de invloed van lobbyisten van grote bedrijven zetten we natuurlijk voort. Na de zomer gaat het Europees Parlement pas echt inhoudelijk aan de gang, maar we stropen nu alvast onze mouwen op: werk genoeg!