Smaling: Streep door ontwikkeling Lelystad Airport

De plannen voor de ontwikkeling van Lelystad Airport moeten voorlopig van tafel, omdat er nog voldoende capaciteit op Schiphol is. Dit zegt SP-Kamerlid Eric Smaling in reactie op het voorstel voor het bouwen van een vliegveld bij Lelystad. ‘Bijna niemand in de luchtvaartsector vindt dit nog een goed plan. Alleen Schiphol en staatssecretaris Mansveld houden vast aan het nieuwe vliegveld. Laten we nu de stekker eruit trekken, voordat er straks tientallen miljoenen worden uitgegeven aan een vliegveld waar niemand op zit te wachten.’

De SP is al jaren kritisch over de ontwikkeling van het vliegveld. In eerdere debatten met staatssecretaris Mansveld zette de partij veel vraagtekens bij de noodzaak van een nieuwe luchthaven. Smaling: ‘Chartermaatschappijen zien er geen brood in, omwonenden zullen meer overlast ervaren en de beloofde economische winst voor de regio is schromelijk overdreven.’

Het steekt Smaling dat er door de staatssecretaris steeds wordt verwezen naar een besluit uit 2008, waarin men nog uitging van een substantiĆ«le toename van het aantal vluchten. ‘De afgelopen 13 jaar is het aantal vliegbewegingen gemiddeld met slechts 0,2 procent per jaar gestegen. Dat is echt iets anders dan de 1,5 tot 2,2 procent waar de staatssecretaris vanuit gaat. Voorlopig is er nog genoeg capaciteit op Schiphol. Er moet dus snel een einde komen aan de ontwikkeling van de nieuwe luchthaven.’