Raad van Europa moet illegale inlijving Krim ondubbelzinnig veroordelen

De inlijving van de Krim door Rusland is een klare schending van het internationale recht. Dat zei SP’er Tiny Kox vandaag namens de linkse fractie in de Raad van Europa. ‘Zolang Rusland niet terugkeert op haar schreden, isoleert het land zich van de rest van de internationale gemeenschap. Het is de taak van de parlementaire assemblee om deze illegale annexatie ondubbelzinnig te veroordelen teneinde te doen wat we moeten doen: de regels van de rechtsstaat en de rechten van al onze burgers beschermen.’

Het voorstel om de Russische delegatie dit jaar het stemrecht te ontnemen, steunt Kox niet: 'Zolang Rusland lidstaat is van de Raad van Europa en de Russische regering, die eerst en vooral verantwoordelijk is voor de illegale inlijving, volledig kan deelnemen in alle organen van de Raad van Europa, heeft het weinig zin Russische parlementariërs hier hun stemrecht te ontnemen.'

Kox zegde toe dat de leden van de linkse fractie in de Raad van Europa, die hij voorzit, alles zal blijven doen om de Russische autoriteiten, het Russische parlement en Russische burgers te blijven wijzen dat Rusland met de illegale annexatie een doodlopende weg is ingeslagen en daarvan hoort terug te keren.

Hieronder de inbreng van Tiny Kox bij de Raad van Europa

Bijdrage van Tiny Kox, voorzitter van Verenigd Links in de Interparlementaire Assemblee van de Raad van Europa, in het debat over 'Heroverweging op zwaarwegende gronden van de eerder aanvaarde geloofsbrieven van de Russische delegatie', 10 april 2014:

Namens alle leden van Verenigd Links, met uitzondering van de Russische leden, spreek ik uit dat de annexatie van De Krim, onderdeel van Oekraïne, door de Russische Federatie, een duidelijke schending van het internationale recht is en een inbreuk op de territoriale integriteit van een van onze lidstaten, Oekraïne, door een andere lidstaat, de Russische Federatie.

Het standpunt van onze eigen Venetië Commissie (van juridische experts) laat er geen twijfel over bestaan. De overgrote meerderheid van onze lidstaten veroordeelt deze illegale annexatie en de Raad van Ministers van de Raad van Europa heeft een helder standpunt aangaande deze schending van internationaal recht ingenomen, net zoals de voorzitter van onze Assemblee.

Ik roep de Russische autoriteiten op en in het bijzonder het Russische parlement, hier door haar delegatie vertegenwoordigd, om niet verder te gaan op de doodlopende weg die met de illegale annexatie van De Krim is ingeslagen. Zolang de Russische Federatie dit weigert, raakt ze verder geïsoleerd van de internationale gemeenschap, en brengt ze zichzelf, de Oekraïne en de internationale gemeenschap als geheel schade toe. Mijn groep zal alle mogelijkheden benutten om deze boodschap te blijven herhalen richting autoriteiten, parlementariërs en burgers van de Russische Federatie. Door deze heldere en ongeclausuleerde boodschap doet deze Assemblee wat ze moet doen: de rechtsstaat en de mensenrechten van al onze burgers beschermen.

De vraag is: welke maatregelen moeten we nu nemen, naast het uitdragen van deze duidelijke boodschap?

Ik heet het voorstel van de rapporteur om de geloofsbrieven van de Russische delegatie te herbevestigen welkom. We hebben de Russen in deze Assemblee nodig om ze duidelijk te blijven maken dat ze op de verkeerde weg zitten en dat ze zo snel als mogelijk op hun schreden moeten terugkeren.

Ik respecteer het voorstel van de rapporteur om tot januari 2015 het stemrecht van de Russische delegatie te ontnemen, maar mijn groep is daarvan geen voorstander. Zolang Rusland lid is van de Raad van Europa en de Russische regering volwaardig en zonder randvoorwaarden kan participeren in de Raad van Ministers en alle andere organen van de Raad van Europa, is het onbegrijpelijk om Russische parlementariërs hun stemrecht te ontnemen, hun recht om in de commissies hun werk te doen, deel te nemen aan het presidium en de presidentiële commissie van de Assemblee en mee te gaan op verkiezingswaarnemingsmissies. Volgens onze regels valt het recht om leden voor deze taken te benoemen in elk geval ten dele toe aan de politieke groepen. Als we willen dat de Russen de regels naleven, dan moeten we dat zelf ook doen.

De leden van mijn groep zullen dit debat nauwgezet volgen en aan het eind van het debat onze positie aangaande de voorgestelde resolutie bepalen.

Betrokken SP'ers