Tiny Kox: Grote zorgen om Oekraïne

Na de bloedige februarirevolutie in Kiev en de brute inlijving van de Krim door Rusland blijft de situatie in Oekraïne uiterst instabiel. De autoriteit van de nieuwe regering is gering, het land blijft verdeeld en de pogingen van Rusland, Amerika en de Europese Unie hun invloed in het land te vergroten, maken de problemen alleen maar groter. Steun aan een ingrijpende democratische, economische en sociale hervorming van het bijna bankroete land hoort prioriteit te krijgen. Dat geldt ook voor het blijven zoeken naar een diplomatieke oplossing van het Russisch-Oekraïense conflict. Gebeurt dat niet, dan zijn de gevolgen onvoorspelbaar en levensgevaarlijk. Dat zegt SP-senator Tiny Kox die voor de Raad van Europa in Oekraïne is.

Maidan in Kiev

Kox: 'Na gesprekken met de interim-president, de minister van Binnenlandse Zaken, de nieuwe gouverneurs van Donetsk en Lviv, alle politieke partijen en een groot aantal maatschappelijke organisaties, constateer ik grote vrees dat zaken verder uit de hand lopen. Veel gesprekspartners zijn bang voor nieuwe Russische interventies. In het oosten van het land is bar weinig vertrouwen in de nieuwe regering. En in het westen van het land, bijvoorbeeld in Lviv, hoorde ik onbegrip over wat er in het oosten van het land gebeurt. Na het afzetten van president Janoekovitsj in februari, is er een politiek vacuüm in het oosten van Oekraïne, waar Janoekovitsj zijn machtsbasis had. Daardoor is er een bepaalde aantrekkingskracht van buurman Rusland, waar de lonen en pensioenen hoger zijn en de regering sterker lijkt.'

'Ook is er vooral in Oost-Oekraïne vrees voor de richting die de nieuwe regering in Kiev kiest, waarin ook extreemrechts een rol van betekenis vervult. Er dreigen enorme bezuinigingen, terwijl veel mensen al arm zijn en uitzicht missen. Ondertussen is de corruptie enorm, de economie geruïneerd, de sociale verhoudingen onrechtvaardig en de relatie tussen de Russische en Oekraïense gemeenschap her en der gespannen. In Kiev en het westen wordt gedemonstreerd tegen de Russische agressie, in Donetsk hoorde ik daarentegen demonstranten roepen:' Rusland, Poetin!'

Demonstratie in Donetsk: Boos op het westen, blij met Rusland