SP tegen vrijhandelsverdrag EU - VS

Al jaren verzetten we ons tegen de doorgeschoten Europese bemoeienis met zaken die we beter zelf kunnen regelen. Daar komt nu misschien ook Amerikaanse bemoeienis bij. Achter de schermen wordt namelijk onder het mom van een vrijhandelsverdrag gewerkt aan een verdrag waarmee de Europese interne markt wordt uitgebreid met Amerika. Dat betekent dat op allerlei terreinen niet alleen Brussel maar ook Washington gaat bepalen hoe onze wetgeving eruit gaat zien.

Te weinig mensen weten nu nog van de enorme consequenties van dit verdrag. Als SP gaan we mensen informeren en mobiliseren om dit verdrag te stoppen. Via een themakanaal op de SP- website gaan we alle informatie bundelen over ontwikkelingen in Den Haag en Brussel, en over acties en bijeenkomsten. Wil je op de hoogte blijven van het laatste SP-nieuws hierover, geef je dan hier op om via e-mail het laatste nieuws te ontvangen.

Of het nu gaat om het consumentenbeleid, rechten van werknemers, het milieubeleid of voedselveiligheid, in de toekomst moet alles met Amerika worden afgestemd. Dat leidt ofwel tot gelijke regels ofwel tot wederzijdse erkenning van elkaars wetgeving. Beide is gevaarlijk: gelijke regels betekenen vaak een vermindering van bestaande rechten. Bij wederzijdse erkenning moeten we Amerikaanse producten op onze markt toelaten, ook als ze niet aan onze eigen normen voldoen.

De Europese interne markt heeft al geleid tot ondermijning van sociale rechten: het stakingsrecht en de werking van CAO’s wordt bij vestigingen van bedrijven uit andere lidstaten beperkt. Samen met de vakbeweging verzetten we ons hiertegen, maar tot nu toe worden de regels niet aangepast. Straks krijgen ook Amerikaanse bedrijven het recht om zich op ´vrijheid van vestiging´ te beroepen en zijn werknemers ook bij deze bedrijven niet zeker meer van hun rechten.

Een ander gevaarlijk aspect van het verdrag is dat bedrijven de mogelijkheid krijgen om overheden voor speciale tribunalen aan te klagen, als ze menen dat hun huidige of toekomstige investeringen door overheidsbeleid worden geschaad. Wat dit betekent, blijkt onder meer uit de claim van het Zweedse energiebedrijf Vattenfall dat €700 miljoen van Duitsland eiste, nadat dit land had besloten om te stoppen met kernenergie. Dit besluit zou zogenaamd de belangen van Vattenfall hebben geschaad.