SP-team in actie tegen schending mensenrechten

SP-Kamerleden Sharon Gesthuizen en Harry van Bommel nemen morgenavond met een SP-team deel aan de schrijfmarathon van Amnesty International in Amsterdam door het schrijven van brieven aan landen die zich schuldig hebben gemaakt aan mensenrechtenschendingen. Samen met de SP afdeling in Den Haag zal Gesthuizen hier vanavond al een begin mee maken.

Op 10 december, de Dag van de Mensenrechten, wordt in meer dan 80 landen actiegevoerd voor 12 individuen en gemeenschappen die lijden onder mensenrechtenschendingen. Van Nieuw-Zeeland tot Canada en van Argentinië tot Mongolië schrijven mensen voor de vrijlating van Vladimir Akimenkov, Artyom Savyolov en Mikhail Kosenko uit Rusland, die gevangenzitten omdat ze demonstreerden. Ze schrijven voor Hakan Yaman uit Turkije, die mishandeld werd door de politie. Ze schrijven voor Miriam Lopez uit Mexico, die werd gemarteld door Mexicaanse militairen. En ze schrijven voor vele anderen van wie de mensenrechten zijn geschonden.

De schrijfmarathon duurt 24 uur en Amnesty International verwacht dat er tijdens de campagne meer dan 2 miljoen brieven, faxen, emails, tweets en smsjes verstuurd zullen worden. Eerder vroeg de organisatie al met succes om vrijlating van gewetensgevangenen en bewees dat mensen zich met succes kunnen verenigen tegen onrecht. Meer informatie over de actie is te vinden op de website van Amnesty.