Gesthuizen: ‘Excuses voor slachtoffers misbruik kerk voor klassenjustitie’

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is blij met het excuus van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie aan de slachtoffers van seksueel misbruik en geweld binnen de katholieke kerk en de laakbare rol daarin van justitie. Ook de toezegging van de minister op het verzoek van de SP om gericht onderzoek te doen naar de politiearchieven is volgens Gesthuizen hoopgevend.

Opstelten beloofde aan de hand van verhalen en aanwijzingen van slachtoffers in de politiearchieven te duiken om te bezien of er door de politie bewust zaken onder het tapijt zijn geveegd. Gesthuizen is tevreden: ‘Slachtoffers hebben recht op genoegdoening en excuses, daar moeten we ruimhartig in zijn. Het is afschuwelijk wat hen is aangedaan en de gerechtvaardigde afwikkeling van dit alles gaat niet vanzelf. Daarom houdt de Tweede Kamer dit alles nadrukkelijk in de gaten, en dat zullen we blijven doen.’

Ook de andere politieke partijen waren eensgezind in hun pleidooi voor erkenning en genoegdoening voor slachtoffers. De minister erkende hierop onder meer dat naast de slachtoffers van seksueel misbruik ook de slachtoffers van geweld recht hebben op een fatsoenlijke schadevergoeding.

Eind 2011 presenteerde de commissie Deetman haar eerste onderzoek naar seksueel misbruik van minderjarigen in de Rooms-Katholieke kerk van 1945-2010. Gesthuizen: ‘De conclusies waren schokkend. Daarna bleek uit vervolgonderzoek dat strafbare feiten, gepleegd door hooggeplaatsten in de kerk, door het Openbaar Ministerie onvoldoende zijn vervolgd. Dergelijke klassenjustitie is onaanvaardbaar. Het is volkomen terecht dat de minister dit ook vindt en hiervoor zijn excuses heeft aangeboden. Dat is belangrijk voor de slachtoffers en de verwerking van alles wat hen is aangedaan. En het is ook een belofte om de onderste steen boven te krijgen. Daar hebben de slachtoffers recht op.’

Betrokken SP'ers