Plasterk laat Senaat wachten op nieuwe visie Openbaar Bestuur

De Eerste Kamer moet minstens een maand langer wachten op de door haar gevraagde visie achter de plannen van de regering om tot grotere gemeenten en provincies te komen. Minister Plasterk heeft de Senaat laten weten dat hij het niet redt om de visie nog deze maand te presenteren. Eerder had de minister nog laten weten de visie in september aan de Kamer toe te sturen.

'Opmerkelijk,' vindt SP-senator Arjan Vliegenthart. "'Opnieuw haalt Plasterk zijn eigen deadline niet, terwijl hij wel gewoon doorgaat met plannen zoals de superprovincie van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Betrokkenen in deze provincies moeten binnenkort hun visie op deze voorgenomen laten weten, maar de visie van de minister kennen zij niet.'

Het gevraagde uitstel past volgens Vliegenthart in een bredere trend. 'Tijdens de Algemene Beschouwingen in de Eerste Kamer vorig jaar beloofde Minister-President Rutte dat er snel een visie zou komen. Dat was volgens hem ook geen probleem, het was slechts een kwestie van opschrijven van zaken die de regering allang had uitgewerkt. Toch deed de regering vier maanden langer over toegezegde visienota dan aanvankelijk gepland. De Eerste Kamer vond in meerderheid die visie onvoldoende en vroeg om een betere onderbouwing. Opnieuw reageerde de regering luchtig: de visie was geen probleem, want die lag al besloten in de plannen. Maar klaarblijkelijk is het toch niet zo eenvoudig.'

De Eerste Kamer volgt de plannen van minister Plasterk nauwgezet. In juli nam de Senaat al de motie-Vliegenthart aan die om een nieuwe visie op de toekomst van het Openbaar Bestuur vroeg. In de eerste visie was de regering volgens een meerderheid van de Kamer onvoldoende in staat geweest om nut, noodzaak en maatschappelijk draagvlak van haar ambitieuze plannen om tot grotere gemeenten en provincies te komen, aan te tonen. De nieuwe visie wordt nu in oktober verwacht.

Betrokken SP'ers