'Bescherm studenten tegen idiote huurprijzen'

Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zijn de prijzen die studenten soms voor een kamer moeten betalen veel te hoog. 'Uit onderzoek blijkt dat studenten in Amsterdam gemiddeld 30 euro per vierkante meter per maand moeten betalen. En dan zijn er uitschieters die nog veel duurder zijn. Dat is vier keer zoveel als de gemiddelde prijs voor een sociale huurwoning. Wat stelt de huurbescherming in Nederland voor als dit gewoon legaal is?'

Woensdag bleek uit onderzoek van Savills dat Amsterdam samen met enkele Britse steden de hoogste huren heeft voor studentenkamers. Volgens Jansen moet hier een einde aan komen. 'Dit is slecht voor Amsterdam als studentenstad. Bovendien hebben we in dit land wettelijke huurbescherming voor onzelfstandige woonruimte, zoals studentenkamers. Ik wil van minister Blok weten of dit wettelijk mogelijk is. En als dit allemaal overeenkomstig de wet is, dan wordt het hoog tijd dat we die wet aan gaan passen.'