Blok gooit sociale woningen massaal in verkoop

Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen is het een onzalig plan om een groot deel van de sociale huurwoningen te liberaliseren. Jansen: ‘Minister Blok gaf eerder al aan dat 1 miljoen sociale huurwoningen de kwaliteit hebben van commerciële woningen. Nu lijkt hij deze woningen te willen liberaliseren, wat opnieuw een massale huurexplosie tot gevolg zal hebben. Het lijkt erop alsof VVD’er Blok niet zal rusten tot hij de complete sociale woningbouw heeft afgebroken. Wij zullen samen met de huurders strijden voor het behoud van goede en betaalbare sociale woningen.’

Aanleiding hiervan is de aankondiging van minister Blok dat woningcorporaties moeten stoppen met hun commerciële projecten. ‘Dat is op zichzelf een goed idee, wij bepleiten al jaren dat corporaties zich meer moeten richten op hun kerntaak. Maar vergis je niet, het geld wat in die projecten gestoken is, is van de huurders. Als Blok denkt hiermee het gat op de rijksbegroting te dichten dan vindt hij ons op zijn weg. Dat zou regelrechte diefstal van de huurders zijn.’

Ook is Jansen niet te spreken over het voornemen om woningcorporaties te verbieden in wijken te investeren. ‘Wie gaat dat straks nog wel doen? Twaalf jaar geleden investeerde de overheid 46 euro per Nederlander per jaar in het opknappen van wijken. Minister Blok heeft dit teruggebracht naar 35 cent. Als corporaties niets aan de wijken mogen doen en Blok vertikt het, dan zijn deze wijken definitief door iedereen in de steek gelaten. Dat is voor de SP onacceptabel.'