Bashir: ouderen kind van de rekening door “vereenvoudiging” belastingstelsel

SP-Kamerlid Farshad Bashir is verbolgen over de effecten van de vereenvoudiging van het loonbegrip, die vooral neerslaan bij gepensioneerden. De Volkskrant wist de hand te leggen op een onderzoek waaruit blijkt dat laagbetaalde werknemers, ondernemers en vooral ouderen flink inleveren door de Wet Uniformering Loonbegrip. Dit kan oplopen tot meer dan 180 euro per maand.

Bashir: ‘Elke keer wanneer ik aandacht vroeg voor de inkomensgevolgen voor al deze groepen, vertelde de staatssecretaris dat het pakket evenwichtig zou zijn. 180 euro weghalen bij mensen die dit niet meer kunnen compenseren, noem ik niet evenwichtig. Het kabinet mag op zoek naar een manier om dit te compenseren, want dit kun je niet zomaar bij mensen op hun bordje kieperen.’

Volgens Bashir hebben de andere politieke partijen die nu aan de bel trekken boter op hun hoofd: ‘De SP heeft als één van twee partijen tegen deze wet gestemd, omdat we geen duidelijke antwoorden kregen over de koopkrachteffecten. En toen ik voorstelde om de groepen die het hardst geraakt worden te compenseren, gaven de meeste partijen niet thuis. Als ze dat voorstel toen gesteund hadden, was deze hele ophef niet nodig geweest.’