Roemer eist reparatie na ‘financiële aanslag op ouderen’

SP-leider Emile Roemer heeft dinsdag een brief gevraagd van premier Rutte over wat de stapeling aan bezuinigingsmaatregelen betekent voor de koopkracht van ouderen. Roemer wil ook van het kabinet weten hoe de koopkracht van ouderen gerepareerd gaat worden nu blijkt dat vele ouderen in grote problemen komen. Roemer: ‘De Kamer is op het verkeerde been gezet bij de eigen bijdrage voor zorginstellingen. Ouderen is niets verteld over de recente verlaging van hun inkomen. Rutte en Asscher moeten stoppen met het vertellen van halve waarheden over de koopkracht van ouderen en deze week nog met voorstellen komen om deze financiële aanslag op ouderen te stoppen.’

Aanstaande woensdag debatteert de Tweede Kamer over de gevolgen van het kabinetsbeleid voor de koopkracht van mensen. Volgens Roemer worden naast mensen met een beperking met name ouderen onevenredig hard getroffen door het kabinetsbeleid. Roemer: ‘Het kabinet stapelt maatregel op maatregel en vertelt maar het halve verhaal over de gevolgen van die maatregelen. Ouderen raken een deel van hun inkomen kwijt, betalen fors meer voor hun zorg - of raken zorg kwijt - en betalen straks ook nog fors meer huur. De positie van onze ouderen staat onder druk, terwijl velen niets meer kunnen ondernemen om hun inkomen te verhogen. Zo kunnen we niet met onze ouderen omgaan, zij verdienen beter!’