Merkies: Griekse schuldsanering onvermijdelijk

Het kabinet moet zijn verzet tegen een Griekse schuldsanering opgeven. Uitstel zorgt alleen voor nog meer schade aan de Griekse én de Nederlandse economie. Dat stelt SP-Tweede Kamerlid Arnold Merkies voorafgaand aan het debat op zijn initiatief over Griekenland. Merkies: 'Tegen de huidige economische krimp valt niet op te bezuinigen. Deze werken zelfs averechts. Tegelijkertijd hebben de Europese regeringen Griekenland alleen maar opgezadeld met meer schulden. Een eenmalige totaaloplossing is nodig zodat het vertrouwen in de Griekse en Europese economie kan worden hersteld. Anders dreigen later nog hogere kosten.'

De SP heeft tweeënhalf jaar geleden al aangedrongen op een fikse afschrijving van de schulden die toen nog vooral in private handen waren. De honderden miljarden euro’s aan steun die de Europese regeringen hebben toegezegd, zijn vooral ten goede gekomen aan banken en andere private investeerders. 'Griekenland zelf is er weinig mee opgeschoten', zegt Merkies. 'De Griekse economie staat er slechter voor dan ooit en de Griekse staatsschuld is met 177 procent BBP hoger dan ooit. Door het nalaten van een schuldsanering tweeënhalf jaar geleden zitten we nu met een probleem dat ons heel veel geld gaat kosten. Nu kunnen we alleen nog redden wat er te redden valt.'

Merkies pleit voor een volledige afschrijving op de resterende private schulden. Pas dan kan er worden gekeken naar overige maatregelen om te werken aan een houdbare Griekse schuld. Niet door halfslachtige maatregelen, zoals we in de afgelopen tweeënhalf jaar hebben gezien, maar door het in één keer goed te doen.

'Daarnaast moet er worden gewerkt aan een realistisch scenario', zegt Merkies. 'Tot nu toe schept de trojka (Europese Commissie, IMF en ECB) steeds irreële verwachtingen, die voortdurend door de realiteit worden ingehaald. Er zit een grens aan wat je van de gewone Grieken kunt vragen. Doen we dat niet dan loopt het daar volledig uit de hand. De onrust neemt nu al enorm toe. Steeds meer mensen raken hun baan kwijt, steeds vaker horen we verhalen over ziekenhuizen die verstoken blijven van medicijnen. Tegelijkertijd ontspringen de zeer rijke Grieken de dans. Het is voor veel mensen niet te verteren dat zij hun geld weg kunnen sluizen naar belastingparadijzen. De trojka lijkt er weinig oog voor te hebben.'

Aanstaande dinsdag komen de ministers van Financiën van de eurozone bijeen om te praten over mogelijke nieuwe steunmaatregelen voor Griekenland. Merkies: 'Ik wil van de minister van Financiën weten met welke inzet hij de besprekingen ingaat. Waar gaat hij mee akkoord en welke voorwaarden stelt hij? We moeten het nu eindelijk in één keer goed doen, zodat we niet over een half jaar weer bij elkaar zitten. Niet door nog meer geld te sturen, maar door een geloofwaardige schuldsanering.'

Betrokken SP'ers