Studenten in problemen door invoering asociaal leenstelsel

PvdA en VVD willen de studiefinanciering inruilen voor een leenstelsel. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is dat een slecht plan. ‘Een leenstelsel leidt tot een schuld van tenminste 13.000 euro. Jongeren zullen massaal afzien van een hogere opleiding.’

Volgens berichten in de media willen PvdA en VVD een zogenaamd sociaal leenstelsel invoeren. Het Centraal Planbureau berekende al dat dit tot minder studenten zal leiden. Waarschijnlijk zien 20.000 tot 35.000 jongeren af van een hogere opleiding als de studiebeurs wordt afgeschaft.

Het begrip ‘sociaal leenstelsel’ noemt Van Dijk misleidend: ‘Wat is er sociaal aan een schuld van duizenden euro’s waardoor jongeren uit gezinnen met een lager inkomen afzien van een opleiding? Je kunt beter spreken van een asociaal schuldenstelsel.’

Van Dijk pleit voor investeringen in hoger onderwijs. ‘We hebben behoefte aan goed geschoolde ingenieurs, docenten en medici. In plaats van financiële drempels opwerpen voor studenten, dienen we te zorgen voor uitstekende opleidingen met intensieve begeleiding. Je moet selecteren op talenten, niet op centen.’