De Jong hekelt oproep zelfcensuur Martin Schulz

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft in een gesprek met de werkgroep van Eurocommissaris Neelie Kroes over mediavrijheid aangedrongen op verregaande bescherming van de vrijheid van meningsuiting. De Jong: ‘De vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Zowel religieuze groepen als bijvoorbeeld columnisten en filmmakers hebben hier belang bij, terwijl in de discussie over de reacties op de anti-islam film nu lijkt alsof deze groepen tegenover elkaar staan. Democratie is niet voor bange mensen.’

De SP-Europarlementariër reageert hiermee op de ophef die ontstaan is over de uitspraken van de voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz tegenover een delegatie uit de Arabische wereld. De Jong: ‘Schulz spreekt hier niet voor mij. Je kunt als voorzitter een mening hebben over een film en je kunt ook oproepen tot een respectvolle omgang tussen bevolkingsgroepen. Het is echter niet aan de overheid een oordeel te vellen over het wel of niet maken en verspreiden van een film. De rechter kan toetsen of er sprake is van aanzetten tot haat of geweld, maar de overheid en ook het Europees Parlement moet zich hier niet in mengen.’

De Jong heeft de werkgroep van Kroes in het bijzonder gevraagd te kijken naar de in zijn ogen toenemende zelfcensuur binnen de media. De Jong: 'Of het nu gekwetste religieuze groepen zijn, of commerciële belangen die zich verzetten tegen bepaalde media-uitingen, het wordt voor journalisten en filmmakers steeds moeilijker zich vrij te uiten. Ik verwacht dat de werkgroep van Kroes dit oppakt en duidelijk maakt dat de vrijheid van meningsuiting niet toestaat dat mensen worden geïntimideerd vanwege bepaalde uitspraken of andere media-uitingen. Schulz laadt de verdenking op zich dat hij toenemende zelfcensuur zou toejuichen. Dat is een slechte zaak en daarover zullen we in het Europees Parlement verder moeten spreken.’