Discrepantie tussen opvattingen partijen en hun kiezers

Krap twee weken voor de verkiezingen blijkt dat er nog discrepantie bestaat tussen de standpunten van politieke partijen en de opvattingen van hun achterban. In opdracht van de SP legde Maurice de Hond zijn onderzoekspanel elf stellingen voor waarin gevraagd wordt naar de mening van kiezers op het gebied van de zorg, sociale zekerheid en de economie.

Arjan Vliegenthart, directeur van het wetenschappelijk bureau van de SP, reageert op de cijfers van Maurice de Hond: ‘Het onderzoek van Maurice de Hond">Deze cijfers laten zien dat partijen tot de verkiezingen nog veel werk te verzetten hebben in het volledig informeren van hun kiezers.’

Vliegenthart wijst op de meerderheid van VVD-kiezers die voor het beperken van de hypotheekrenteaftrek is en op de meerderheid van CDA-kiezers die tegen afschaffing van de ontslagbescherming is. Ook valt op dat driekwart van de D66-stemmers tegen het uitkeren van winst door ziekenhuizen is.

Betrokken SP'ers