'Groei Lelystad Airport kan niet zonder extra overlast'

SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft zich donderdag fel uitgesproken tegen de groeiplannen van Lelystad Airport. 'Omdat het kabinet van Schiphol een soort overstapplek wil maken, worden Nederlandse vakantiegangers gedwongen naar andere luchthavens te gaan. Dit is onvoordelig voor reizigers, omwonenden en de natuur. Van tafel dus, deze plannen.'

Wat Bashir betreft, richt Schiphol zich minder op overstappende passagiers, maar vooral op mensen die Amsterdam als begin- of eindpunt van hun reis hebben. Daarnaast wijst hij erop dat Lelystad dusdanig dicht bij Schiphol ligt, dat een forse uitbreiding Schiphol mogelijk alleen maar in de weg zit. 'Wij willen niet dat de overlast van Schiphol straks de overlast van het halve land wordt. Het kabinet wil overal regionale luchthavens uit de grond stampen, maar denkt niet na over de consequenties. De belangen van een paar luchtvaartmaatschappijen gaan bij dit kabinet voor mens, dier en natuur.'

Ook het draagvlak voor regionale luchthavens bestaat nauwelijks, aldus het SP-Kamerlid. Dit ondanks wat oud-minister Hans Alders – die met betrokkenen om tafel zou gaan – beweert. 'Milieuorganisaties waren uberhaupt nooit uitgenodigd. De helft van de bewonersorganisaties is uit het overleg gestapt en de akkoorden van Alders zijn zelfs dan zelden unaniem. Zelfs de oproep van de Kamer om meer partijen aan te laten schuiven wordt door Alders genegeerd. Zo verwordt deze onderhandelingstafel tot een gezellig praatclubje van deze oud-PvdA-minister en de luchtvaartlobby.'