Europa wil beter kiesstelsel Rusland

Na twee bar slechte verkiezingen moet Rusland rap en ingrijpend zijn kiesstelsel aanpassen. Het lidmaatschap van de Raad van Europa verplicht de grootste lidstaat daartoe. Ongekend massaal protest in Rusland heeft de eerste veranderingen in gang gezet. Maar alleen als Rusland nog meer structurele hervormingen doorvoert, worden faire verkiezingen mogelijk. Dat zegt SP-senator Tiny Kox, Ruslandrapporteur voor de Raad van Europa. Hij krijgt deze week in Straatsburg Europabrede steun voor zijn conclusies en aanbevelingen. Ook van het Russische parlement.

Tiny Kox

In de afgelopen zes maanden volgde de SP-senator voor de Raad van Europa in Rusland de verkiezingscampagnes voor een nieuw parlement en een nieuwe president op de voet. In zes missies overlegde hij met partijleiders, presidentskandidaten, opiniepeilers, protestbewegingen en andere betrokkenen over de wijze waarop Rusland zijn verkiezingen regelt. Eerder deze maand rondde hij zijn bezoeken af, en hoorde van parlementsvoorzitter Naryzhkin dat het Russische parlement zijn kritische conclusies uiteindelijk bereid is te aanvaarden.

Tiny Kox

In zijn eindrapport aan de parlementaire assemblee van de Raad van Europa meldt Kox dat er van faire verkiezingen geen sprake was en dat het kiesstelsel op de schop moet. Hij is positief over een aantal in gang gezette veranderingen: 'De rigide beperkingen voor politieke partijen en presidentskandidaten worden geschrapt, de omstreden Kiesraad wordt hervormd, er komt een onafhankelijke publieke tv-zender en en de gouverneurs van de Russische regio's worden niet meer benoemd maar verkozen. De vrijheid om te demonstreren wordt nu in de praktijk erkend en het parlement begint serieuzer te werken.'

Tiny Kox

Maar er is volgens Kox ook een algehele verandering in de politieke cultuur nodig: 'De helft van de bevolking vond de afgelopen verkiezingen niet fair. Het wantrouwen in de politieke instituties is enorm. Om daar iets aan te doen, zullen alle verantwoordelijken moeten bewijzen dat het menens is. Pas als dat gebeurt, kan Rusland voldoen aan de Europese verplichting om faire verkiezingen te houden. De Russische bevolking heeft daar recht op en voor de plaats van Rusland in Europa zou dat een grote stap vooruit zijn.'