Jansen: 'Bio-industrie wordt geen strobreed in de weg gelegd door dit kabinet'

'De trend van meer dieren en minder boeren gaat ten koste van de volksgezondheid, het dierenwelzijn, de natuur, de leefbaarheid op het platteland en ten koste van de boeren zelf.' Dat zei SP-Kamerlid Paulus Jansen afgelopen zaterdag bij een demonstratie op de Dam in Amsterdam tegen megastallen en de intensieve veehouderij in discussie met Kamerleden van PvdA, GroenLinks en de Partij voor de Dieren.

Paulus Jansen

'De dieronvriendelijke bioindustrie wordt door dit kabinet geen strobreed in de weg gelegd', aldus Jansen. Ook de volksgezondheidsrisico’s worden niet serieus genoeg genomen door de regering. De GGD adviseert bijvoorbeeld om een afstandscriterium te hanteren voor intensieve veehouderij in de buurt van bewoning. Maar de regering stelt nog geen daden. De SP heeft daarom in een motie gevraagd een moratorium in te stellen voor de nieuwbouw en uitbreiding van intensieve veehouderij die minder dan 250 meter verwijderd is van woonhuizen.

De SP is voor boerenlandbouw en een levendige lokale economie, en niet voor doorgeschoten industrialisatie van de landbouw. Dat betekent dat er anders gedacht moet worden over veehouderij waarbij er gericht wordt op gezonde regionale kwaliteitsproducten in plaats van bulkproducten. Het natuurlijk gedrag van het dier en de draagkracht van de natuur moeten de norm zijn en de volksgezondheid mag nooit het kind van de rekening worden.

Demonstratie megastallen

De demonstratie trok zo’n 800 mensen naar de Dam en eindigde in een protestmars tegen de bio-industrie.