Gesthuizen neemt petitie aan voor humaner vreemdelingenbeleid

Vreemdelingen in Nederland moeten een andere behandeling krijgen dan op dit moment gebruikelijk is. Dat bepleiten zevenhonderd Nederlanders die een petitie hebben getekend die dinsdag werd aangeboden aan de kamercommissie Integratie en Asiel. Sharon Gesthuizen nam deze petitie namens de SP in ontvangst.

In de petitie, opgesteld door het Rotterdams Netwerk Welkom Onthaal, wordt onder meer gepleit voor andere opvang van vreemdelingen. Nu worden zij veelal opgesloten in de gevangenis, maar de aanbieders zien meer heil in vrijheidsbeperkende locaties zoals in Katwijk en Gilze. Daarbij stelt Welkom Onthaal voor een dagelijkse of wekelijkse meldplicht in te voeren zodat vreemdelingen die uitgezet gaan worden tot die tijd in beeld blijven van de autoriteiten.

Kamercommissie Integratie en Asiel

Ook wil Welkom Onthaal het vrijwillig vertrek uit Nederland bevorderen door vreemdelingen daarbij meer ondersteuning te bieden. Gesthuizen heeft al eerder een vergelijkbare motie ingediend om de het vreemdelingenbeleid humaner te maken. Deze werd door de Kamer aangenomen.

Petitie

Gesthuizen: 'Het is goed dat ook deze belangenorganisaties blijven hameren op de noodzaak en de voordelen van andere opvangmogelijkheden. Deze petitie neem ik dan ook zeker ter harte en zie ik als ondersteuning van mijn standpunt.' In 2010 is op initiatief van Gesthuizen een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van alternatieven voor vreemdelingendetentie. Dit jaar start minister Leers met een aantal pilots voor kwetsbare groepen zoals kinderen, zieken en zwangere vrouwen.