Weeklog Dennis de Jong: Armoede werkt ook niet in Europa

Maar liefst 6500 mensen deden gisteren mee aan de manifestatie in de Brabanthallen in Den Bosch, waar we het kabinet Rutte met de neus op de feiten drukten: armoede bestaat in Nederland en de bestrijding ervan moet nu prioriteit krijgen. Maar niet alleen Rutte moet aangepakt worden: ook de Europese regeringsleiders geven er keer op keer blijk van armoedebestrijding niet zo belangrijk te vinden. Zij zijn alleen gefixeerd op het wegwerken van begrotingstekorten. Wat dat betekent voor mensen die het toch al moeilijk hebben, lijkt ze niet te interesseren. Het wordt hoog tijd voor een armoedetoets op alle voorstellen waarmee de regeringsleiders elkaar bekogelen.

Onlangs publiceerde de Europese Commissie de resultaten van een opinieonderzoek, gehouden onder mensen in alle lidstaten. De uitkomsten waren ronduit schokkend. Negen op de tien mensen zijn ervan overtuigd dat de armoede in hun land in het afgelopen jaar is toegenomen. 75% van de mensen vindt dat er te weinig gedaan wordt aan armoedebestrijding en nog maar de helft van de mensen ziet in het Europese beleid iets positiefs.

Die mensen hebben natuurlijk gelijk. Het huidige beleid dat uit de toppen komt, is er een van alles kapot bezuinigen. Niet alleen in de probleemlanden, maar in alle Europese lidstaten luidt het devies dat het begrotingstekort snel omlaag gebracht moet worden. Niet alleen leidt dat alleen maar tot verdere economische krimp, maar zoals in Nederland gebeurt met de Wajongers en de sociale werkplaatsen, zo worden in heel Europa de meest kwetsbare mensen het hardst aangepakt. Geen wonder dat de Commissie onlangs moest concluderen dat het aantal mensen onder de armoedegrens in Europa, als we zo doorgaan, in 2020 niet met 20 miljoen zal zijn teruggebracht, maar slechts met 12 miljoen. Voeg daarbij dat er naar schatting in Europa zo’n 80 miljoen mensen onder de armoedegrens leven, dan betekent dit dat er in 2020 minimaal 68 miljoen armen zullen zijn. Een schande voor zo’n rijk continent als Europa.

Binnen het Europees Parlement ga ik proberen zoveel mogelijk steun te winnen voor het inbouwen van een armoedetoets in alle regeltjes over economisch bestuur die zijn en nog worden uitgewerkt. Wie weet, misschien zijn er genoeg Europarlementariërs met een sociaal geweten die dit initiatief gaan ondersteunen. Want er blijft natuurlijk van een Europa als ‘waardengemeenschap’ niets over, als door het Europese beleid steeds meer mensen niet genoeg geld hebben om zelfs maar behoorlijk van te eten.

Reageren kan: eurofractie@sp.nl, of via Twitter: @DdJong