Tiny Kox leidt waarnemingsmissie Rusland

De Raad van Europa is uitgenodigd om waarnemers naar Rusland te sturen wegens de aanstaande parlementsverkiezingen. SP-senator Kox is aangewezen om de waarnemingsmissie te leiden. Ter voorbereiding brengt hij, met vier collega’s van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, komende week een bezoek aan Moskou.

Hij ontmoet daar de leiders van de zeven politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen. Vier ervan zijn nu al vertegenwoordigd in de Staats-Doema van de Russische Federatie. Verder spreekt hij leiders van partijen die dit keer niet zijn toegelaten. Ook treft hij vertegenwoordigers van mensenrechtenorganisaties en andere bewegingen die zich bezig houden met de gang van zaken rondom de verkiezingen in de grootste lidstaat van de Raad van Europa. Op de agenda staat verder een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de Russische media. Vrijdagmiddag is er een afsluitende persconferentie.

Kox gaat op 30 november weer terug naar Rusland, dan in gezelschap van een team van 40 parlementsleden uit de verschillende lidstaten van de Raad van Europa, om de verkiezingen op 4 december te observeren. De waarnemingsmissie van de Raad van Europa vindt plaats in nauwe samenwerking met de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE).

Betrokken SP'ers