Solidariteitsheffing voor baanbehoud lagere inkomens

SP-Kamerleden Sadet Karabulut en Farshad Bashir pleiten voor een invoering van een solidariteitsheffing voor de hoogste 5% inkomens. Daarmee financieren ze het behoud van banen van mensen met de laagste inkomens en mensen met een arbeidsbeperking. Karabulut: ‘Door een relatief kleine bijdrage van mensen die 150.000 euro en meer verdienen, voorkomen we dat mensen achter de geraniums verdwijnen.’

Het voorstel behelst een extra belastingschijf voor inkomens boven de 150.000 euro. Door het investeren van 300 miljoen in de sociale zekerheid kunnen 5000 mensen in de sociale werkplaats aan het werk geholpen worden, krijgen 3000 jonggehandicapten begeleiding naar een baan en wordt de ID-baan van maar liefst 7700 mensen behouden.

Sadet Karabulut

Karabulut: ‘Dit kabinet ontziet de hoogste inkomens tot nu toe volkomen, terwijl de onderkant van de samenleving klap op klap te verwerken krijgt. Op deze manier draagt de rijkste 5% van Nederland bij aan het door de crisis helpen van meer dan 15.000 anderen. Dit leidt bovendien tot het creëren van nieuwe banen en het broodnodige stimuleren van de economie.’

Betrokken SP'ers