'Oorlog in Afghanistan wordt steeds meer een onontwarbare knoop'

Tien jaar na het begin van de oorlog in Afghanistan is het conflict alleen maar complexer en gevaarlijker geworden. Wat begon als een oorlog met één land wordt steeds meer een regionaal conflict, waarbij een duurzame oplossing steeds verder achter de horizon verdwijnt.

Arjan Vliegenthart

Deze conclusie trekt SP-senator Arjan Vliegenthart op basis van de discussie in de parlementaire assemblee van de NAVO, die dit weekend bijeenkomt in Boekarest. Vliegenthart: 'Vorige week besloot de Afghaanse president Karzai de onderhandelingen met de Taliban te staken, omdat deze gesprekken in de ogen van Karzai zinloos zijn zolang Pakistan de Taliban steunt. Het conflict wordt daarmee een steeds meer een regionaal conflict. De NAVO heeft daar geen antwoord op en daarmee blijft ze een obstakel op weg naar een vreedzamer Afghanistan.'

Tegelijkertijd verweet Pakistan, tijdens de NAVO-PA vertegenwoordigd door senator Chattha, de internationale gemeenschap dat zij het slachtoffer is geworden van een oorlog waar zij niet om gevraagd heeft en waar zij een grote prijs voor betaalt in termen van geweld, vluchtelingenstromen en economische ontwrichting.

Vliegenthart: 'Het beeld dat ontstaat is er een van een onontwarbare knoop. Pakistan en Afghanistan wijzen naar elkaar en de huidige strategie van de NAVO trekt deze knoop steeds strakker. De NAVO-strategie leidt tot een escalatie van geweld, niet tot het afbouwen ervan. En dat laatste is toch een absolute voorwaarde om tot een oplossing te komen. Dat laatste is één van de weinige zaken waar de betrokken partijen het wel over eens lijken te zijn.'