‘Inkomens voor alle bestuurders publieke diensten onder ministerssalaris’

Bestuurders in de zorg en het onderwijs, van woningcorporaties en in de cultuursector moet niet meer geld krijgen dan de minister. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Ronald van Raak dinsdagavond in de Tweede Kamer. Minister Donner is na lang aandringen eindelijk bereid een maximum te stellen aan de topinkomens van bestuurders, maar dat maximum ligt 30 procent hoger dan het inkomen van de minister. Bovendien wil Donner een aantal uitzonderingen maken, zoals voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Van Raak: ‘Compleet onnodig die uitzonderingen. Laat diegene die vindt dat hij harder werkt en meer verantwoordelijkheid draagt dan een minister - die het hele land bestuurt - nu opstaan en het zeggen. Wat mij betreft zijn ze er niet, dus geen enkele bestuurder van diensten die worden betaald met belastinggeld hoeft meer te krijgen dan een minister.'

Van Raak is niet onder de indruk van het argument dat goede bestuurders schaars zijn en instellingen daarom veel moeten betalen: Van Raak:"‘Overal zie je dat bestuurders met de hoogste inkomens de slechtste prestaties leveren. Hier is niet sprake van marktwerking, maar van vriendjespolitiek, van bestuurders en toezichthouders die elkaar grote bedragen toeschuiven.’

Al ruim tien jaar discussieert de Tweede Kamer over topinkomens bij publieke instellingen. Destijds was de SP de enige partij die consequent aandacht vroeg voor het graaien aan de top. 'Nu krijgen we steeds meer steun, in de Tweede Kamer, maar vooral daarbuiten. Van studenten en medewerkers van hogeschool InHolland, waar bestuurder Jos Elbers vele tonnen opstreek, maar studenten een waardeloos diploma kregen. En van patiënten en medewerkers van Maaststad Ziekenhuis Rotterdam, waar bestuurder Paul Smits veel meer geld kreeg dan afgesproken, maar moest vertrekken omdat patiënten in zijn ziekenhuis niet langer veilig waren,' aldus Van Raak. 'Het is nu de tijd om maatregelen te nemen, en laten we dat in vredesnaam in één keer goed doen. Deze discussies hebben nu lang genoeg geduurd.'

Betrokken SP'ers