nieuws

Alsnog eenvoudiger recht voor vertraagde vliegreiziger

Onder grote druk van de Tweede Kamer moet het kabinet alsnog met een goede geschillencommissie voor de luchtvaart gaan komen. Een reiziger die vertraagd is door de schuld van een luchtvaartmaatschappij kan op die manier gewoon aanspraak maken op een schadevergoeding. SP-Kamerlid Manja Smits is zeer tevreden: ‘Al jaren is de SP bezig om de reiziger te geven waar hij recht op heeft: een eerlijke behandeling door de grote luchtvaartmaatschappijen. Die moeten gewoon netjes betalen als zij een fout hebben gemaakt maar weigeren dit nu structureel. Daar komt snel een einde aan!’

Staatssecretaris Atsma is na een verhit debat naar huis gestuurd met een duidelijke opdracht: Hij moet zo snel mogelijk gaan regelen dat er een nieuwe geschillencommissie komt waarbij alle luchtvaartmaatschappijen zich verplicht moeten aansluiten. Die kan dan simpel constateren of de luchtvaartmaatschappij inderdaad verantwoordelijk is voor de vertraging en vervolgens afdwingen dat er ook betaald wordt. Dat is een forse verbetering in vergelijking met de huidige situatie waar er bij duizenden zaken waarbij de reiziger gelijk kreeg geweigerd werd om te betalen door een luchtvaartmaatschappij. Ook moest iedere reiziger nog naar de rechtbank waar hij pas na een lange strijd het geld kreeg waar hij recht op heeft.

Smits: ‘Dat kan en moet gewoon veel makkelijker. Voorkom dat reizigers worden gepest en dat rechtbanken worden overbelast met nutteloze zaken. Atsma heeft drie weken de tijd om met plannen te komen maar heeft nu geen keus meer: die geschillencommissie gaat er nu na een jarenlange strijd van vooral de SP eindelijk komen!’

Betrokken SP'ers