Parlementair onderzoek privatisering dichterbij

Er tekent zich een meerderheid af in de Eerste Kamer voor een definitief ‘ja’ tegen een parlementair onderzoek naar de gevolgen van twintig jaar privatisering voor de relatie tussen overheid en burger. Alleen CDA en PVV lijken over twee weken tot de tegenstemmers te behoren. De VVD is onder voorwaarden bereid akkoord te gaan met het onderzoek, dat voortvloeit uit een eerder dit jaar aangenomen motie van ChristenUnie, SP en PvdA.

Na aanname van de motie deed een speciale Kamercommissie een unaniem voorstel over de opzet van het parlementair onderzoek en indien nodig een parlementaire enquete. Besloten werd de nieuwe Eerste Kamer de definitieve beslissing te laten nemen. Deze week bleek dat alleen CDA en PVV het onderzoek beslist niet willen. Volgens het CDA is er niets meer te onderzoeken en kost het alleen maar een hoop geld; volgens de PVV mag de Eerste Kamer zich principieel niet met dergelijke onderzoeken bezig houden.

De VVD stelt zich een stuk constructiever op, naar het lijkt. De liberalen willen wel garanties dat het onderzoek niet te ver uitdijt en niet teveel kost. SP-senator Tiny Kox noemt die voorwaarden ‘redelijk en haalbaar’. Hij laakt de opstelling van het CDA: ‘Zo’n onderzoek kost inderdaad geld - maar het bespaart ons als samenleving hopelijk veel meer aan kosten, als we lering trekken uit hoe we beter kunnen beslissen in dit soort grote operaties. Dat is belangrijk omdat er door sommigen nog steeds gedacht wordt dat privatisering problemen oplost. Laten we dat eerst eens goed onderzoeken vooraleer nieuwe ingrijpende besluiten te nemen.’ De opstelling van de PVV verrast hem: ‘De PVV zit sinds kort met tien mensen in de Eerste Kamer. Allemaal mensen met veel kritiek op de gang van zaken in Nederland. Hoe kan je dan zeggen dat je principieel tegen een parlementair onderzoek naar zoiets belangrijks als privatisering bent?’

Over twee weken neemt de Senaat het definitieve besluit over het parlementaire onderzoek.