Palestijns parlement wordt partner van Raad van Europa

De Raad van Europa staat positief tegenover het verzoek van het Palestijnse parlement tot nauwere samenwerking. Een voorstel daartoe van SP-senator Tiny Kox kreeg vandaag in Caserta, Italië, de unanieme steun van de politieke commissie van de Parlementaire Assemblee van de organisatie,waarin de parlementen van alle Europese landen deelnemen.

Tiny Kox

In de afgelopen negen maanden onderzocht Kox het Palestijnse verzoek om partner van de parlementaire assemblee te worden. Hij sprak in Palestina onder meer met president Abbas, premier Fayyad en alle fracties in het Palestijnse parlement. Ook trof hij de voorzitters van alle vakbonden en vertegenwoordigers van mensenrechtenorganisaties en de Palestijnse media. Kox constateerde het bestaan van een brede basis in de Palestijnse samenleving voor het aangaan van een speciaal samenwerkingsverband met de Raad van Europa.

In het vandaag goedgekeurde voorstel krijgt het Palestijnse parlement een speciale status in de Raad van Europa, vergelijkbaar met die positie die het Israëlische parlement al jarenlang heeft. Met het sluiten van een overeenkomst verplicht de Raad van Europa zich de ontwikkeling van de democratie, de rechtstaat en de mensenrechten in Palestina te ondersteunen. De Palestijnen van hun kant verplichten zich eveneens tot het krachtig bevorderen van het democratische karakter van al hun instituties. Concreet zeggen de Palestijnen toe om te werken aan nationale verzoening en het op korte termijn formeren van een nieuwe regering, die lokale en nationale verkiezingen vóór juni 2012 moet voorbereiden. Van Palestijnse kant worden verder onder meer garanties gegeven inzake het afschaffen van de doodstraf en het garanderen van de vrijheid van organisatie, media en religie. In de komende twee jaar moeten beide partners aantonen dat ze hun verplichtingen serieus nemen en de uitvoering ervan waarmaken. Als rapporteur zal senator Kox daar toezicht op houden.

Naar verwachting zal de samenwerkingsovereenkomst op 4 oktober in Straatsburg worden getekend. Twee dagen later zal president Abbas daar de vergadering van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa toespreken. Twee weken eerder zal hij in New York officieel het lidmaatschap van Palestina van de Verenigde Naties aanvragen. Kox: 'Het partnerschap met de Raad van Europa staat los van de aanvraag van het VN-lidmaatschap. Het zijn gescheiden trajecten. Maar beide zaken zijn van groot belang om de positie van Palestina te versterken en zodoende ook betere condities te realiseren voor hervatting van de onderhandelingen met Israël. Een positieve reactie in Europa en in de Verenigde Naties vergroot de kans op een rechtvaardige oplossing het het nu al zo lang durende conflict in het Midden-Oosten.'

Kox is erg blij dat ook de delegatie van de Israëlische Knesset vandaag in Caserta liet weten positief te staan tegenover de Palestijnse aanvraag om partner van de Raad van Europa te worden. 'Ik heb dit jaar veel geïnvesteerd in mijn contacten met de Palestijnen, de Israëli's, de politieke groepen en de nationale delegaties in de Raad van Europa. Dat heeft ertoe bijgedragen dat mijn uiteindelijke voorstel nu door iedereen wordt ondersteund.'