Roemer ondersteunt stakers openbaar vervoer

SP-leider Emile Roemer heeft in Rotterdam zo’n 500 actievoerders toegesproken. De medewerkers van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET staken net als hun Haagse en Amsterdamse collega’s omdat ze boos zijn op het kabinet en gedoogpartner PVV. Minister Schultz wil de vervoersbedrijven van Den Haag, Rotterdam en Amsterdam in de uitverkoop doen. Roemer: ‘Deze mensen strijden niet alleen voor hun baan, maar ook voor ons openbaar vervoer. Het kabinet wil ons OV verpatsen, het merendeel van de buslijnen opheffen en duizenden mensen hun baan ontnemen. Wij zullen samen met het personeel en de reizigers strijden om dat te voorkomen.’

Minister Schultz zegt het openbaar vervoer efficiënter te willen maken. Zo denkt ze door haar maatregelen 142 miljoen euro te kunnen besparen, alleen al in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Deze week moest ze al toegeven dat dit alleen kan door 40% van het openbaar vervoer op te heffen, de prijzen tot wel 20% te verhogen en 22 miljoen te bezuinigen op de veiligheid in het OV. Roemer: ‘Dat is dus efficiëntie voor dit kabinet. De bedrijven hebben – ook zonder aanbesteding – al meer bezuinigd dan de minister van ze vraagt. Ze werken efficiënter dan ooit en elke extra bezuiniging nu, gaat ten koste van banen, bus- en tramlijnen en de veiligheid in het OV.’

Roemer

Het personeel richtte zijn woede niet alleen op minister Schultz, maar ook op de PVV. De partij van Geert Wilders maakte in de campagne goede sier met hun vermeende steun aan de vervoerders in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, maar draaide na de verkiezingen als een blad aan de boom. Roemer: ‘De machinisten en conducteurs ondervinden nu wat de beloftes van Geert Wilders waard zijn. De stakers hebben het niet voor niks over de Partij van het Verraad. Maar het is nog niet te laat. De SP komt binnenkort samen met de PvdA, GroenLinks en D66 met een wet, die de uitverkoop van deze bedrijven moet gaan verkopen. Dan kan Wilders laten zien dat hij ook buiten campagnetijd zich druk maakt om hardwerkende mensen.'

De actievoerders kregen een steunbetuiging van de schoonmakers, die lieten weten solidair te zijn met het personeel in het openbaar vervoer. Ook werd aangekondigd dat de acties doorgaan. 29 juni zal het personeel van de vervoersbedrijven in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam afreizen naar Den Haag om daar hun ongenoegen kenbaar te maken aan minister Schultz van Verkeer.

SP-Kamerlid Farshad Bashir (r) en PvdA-Kamerlid Jaques Monach