nieuws

Oppositie lanceert Initiatiefwet openbaar vervoer

PvdA, SP, D66 en GroenLinks lanceerde vandaag hun initiatiefwet voor goed openbaar vervoer in de grote steden. Deze wet maakt het voor Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht mogelijk om hun eigen vervoersbedrijf te hebben. De huidige kabinetsplannen schrijven namelijk een verplichte aanbesteding voor waardoor de drie publieke vervoersbedrijven GVB, RET en HTM verkocht moeten worden. De initiatiefwet biedt hiermee volgens de indieners een oplossing om uit de impasse te komen waar het openbaar vervoer nu inzit. Het personeel van de drie vervoersbedrijven verzet zich namelijk fel tegen de plannen waaraan minister Schultz ook nog eens 120 miljoen aan bezuinigingen heeft gekoppeld.

SP

Actievoerders op het Plein

Waar minister Schultz in oktober nog beweerde dat er door de verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer 120 miljoen kon worden bespaard, geeft zij nu in haar eigen rapporten toe dat dit volstrekt onmogelijk is. Het aanbesteden lijkt voor Schultz een doel op zich te zijn, terwijl alle drie haar VVD-wethouders in die steden daar anders over denken. Die willen niet aanbesteden. Het wetsvoorstel geeft hen dan ook de vrijheid om een eigen afweging te maken om wel of niet aan te besteden. Het voornemen van de minister om het OV verplicht aan te besteden is dan ook onbegrijpelijk. Zij zegt dat al het openbaar vervoer decentraal moeten worden geregeld, maar ze vertrouwt vervolgens haar eigen wethouders niet om de juiste beslissing te nemen.

Daarom biedt de initiatiefwet de coalitiepartijen én gedoogpartner PVV de kans om nu een einde te maken aan de onzekerheid en kaalslag in het openbaar vervoer. Dit wetsvoorstel geeft de gemeentes de mogelijkheid om zelf te kiezen tussen een eigen vervoersbedrijf of om aan te besteden. De PVV verkondigde dit nota bene luid en duidelijk voor de verkiezingen, dus we verwachten dan ook hun steun en daarmee een meerderheid. Het wetsvoorstel is tijdens een manifestatie op het Plein symbolisch aangeboden en zal na de zomer in de Tweede Kamer behandeld worden.

Actievoerders