Korting AOW-partnerpensioen eerste testcase voor kabinet in nieuwe Eerste Kamer [update]

Morgen verdedigt minister Kamp van Sociale Zaken in de Eerste Kamer zijn aangepaste wetsvoorstel over een 10%-korting op het AOW-partnerpensioen. De aanpassing kwam onder druk van de Eerste Kamer tot stand, maar het is onzeker of een Kamermeerderheid nu wel akkoord gaat.

Tuur Elzinga

SP-senator Tuur Elzinga zal morgen namens de fracties van SP, PvdA, GroenLinks en de Partij voor de Dieren betogen dat de novelle van de regering de twijfel aan de redelijkheid, noodzakelijkheid en tijdigheid van de korting op het partnerpensioen niet wegneemt. In de Tweede Kamer stemden alleen VVD, PVV en CDA voor het aangepaste voorstel. Die partijen hebben in de Eerste Kamer geen meerderheid. In de Tweede Kamer waren de fracties van ChristenUnie en SGP tegen. De alleen in de Eerste Kamer vertegenwoordigde fracties van 50+ en de Onafhankelijke Senaatsfractie lijken zich ook tegen het omstreden voorstel te keren. Daarmee wordt de korting op het AOW-partnerpensioen de eerste testcase voor het kabinet in de nieuw samengestelde senaat.

Voornaamste bezwaren tegen het voorstel zijn dat de ingreep - ook volgens de Raad van State - indruist tegen de systematiek van de AOW en een relatief kleine groep treft, die niet voorbereid is op deze korting. Ook de gedachte nieuwe invoeringsdatum van 1 augustus druist in tegen een eerdere toezegging van de minister om eventuele veranderingen op 1 juli of 1 januari te doen plaatsvinden.

Ten opzichte van vorig jaar, toen een meerderheid van de Eerste Kamer de minister terugstuurde met zijn wetsvoorstel, is er minder noodzaak voor een bezuiniging op het partnerpensioen. De werkloosheidsuitkeringen zijn lager dan geraamd en de belastinginkomsten hoger. Daardoor zijn begrotingstekort en staatsschuld nu ook lager dan destijds werd gedacht.

Update Op dinsdagavond hebben uiteindelijk VVD, CDA, PVV, ChristenUnie en SGP voor de korting op het AOW-partnerpensioen gestemd en dat is helaas een meerderheid. Dat betekent dat deze korting naar verwachting al per 1 augustus zal worden doorgevoerd.