Janssen: ‘Stel vandaag Kenniscentrum eergerelateerd geweld veilig’

SP-Kamerlid Rik Janssen wil dat minister Opstelten van Veiligheid & Justitie vandaag toezegt dat het Landelijk Expertise Centrum Eergerelateerd Geweld in stand wordt gehouden. Een voorstel daartoe doet Janssen vanmiddag in een debat over eergerelateerd geweld.

Janssen: ‘In dit team werkt een kleine groep gedreven politiemensen met alle aandacht en energie om deze vreselijke praktijken te bestrijden. Hun goede en onmisbare werk moet structureel worden veiliggesteld. Als de minister dit centrum in de toekomst zou schrappen, gaat cruciale kennis en kunde verloren.’

Omdat in het verleden vaak nog te weinig kennis bestond over eergerelateerd geweld heeft de overheid het Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld opgericht. Dit centrum is bedoeld als vraagbaak voor eerkwesties en doet ook onderzoek. Janssen: ‘Het Landelijk Expertise Centrum moeten we niet zien als een tijdelijk middel. De kennis en kunde van het Centrum zijn blijvend onmisbaar. Er is nu financiering geregeld tot en met 2012 maar er moet snel duidelijkheid komen over de financiering voor de periode daarna. Ik wil daarom van minister Opstelten de toezegging dat ook na 2012 geld beschikbaar wordt gesteld om de activiteiten van het Centrum voort te zetten.’

Update: Het Landelijk Expertise Centrum Eergerelateerd Geweld blijft ook na 2012 bestaan. Die volmondige toezegging deed minister Opstelten vanmiddag aan SP-Kamerlid Rik Janssen in het debat over eergerelateerd geweld. Janssen:’Ik ben blij dat de minister het Centrum een structurele plek gaat geven in de politieorganisatie. Daarmee komt er een einde aan de onzekerheid en kan het goede en belangrijke werk ook in de toekomst worden voortgezet.'