Janssen: 'Verbeter toezicht op notaris en bestrijd vastgoedfraude'

SP-Kamerlid Rik Janssen doet vandaag drie voorstellen om vastgoedfraude met hulp van notarissen harder aan te pakken. Zo moet het beroepsgeheim worden ingeperkt, moeten rechterlijke uitspraken over notarissen verder openbaar worden en wil de SP het toezicht op notarissen sterker maken. Janssen: ‘De pakkans bij vastgoedfraude moet omhoog, zowel voor de fraudeurs als voor de ‘foute’ notarissen. Door het aanpakken van de rotte appels in het notariaat gaan we een verdere verloedering tegen.’

Vooral bij vastgoedtransacties kan nu onvoldoende toezicht worden gehouden. Omdat bij aan- en verkoop van onroerend goed de bemoeienis van een notaris verplicht is, zit het beroepsgeheim van notarissen echt goed toezicht in de weg. ‘Vastgoedfraude kost ons allemaal vele miljoenen per jaar, maar het Openbaar Ministerie kan vaak gewoon niet bij de benodigde informatie om deze misdaad aan te pakken. Ook bij grootschalige fraude kan hij zich blijven beroepen op zijn beroepsgeheim. Daarom moet die geheimhoudingsplicht ingeperkt worden’, aldus Janssen.

Verder maakt Janssen zich zorgen over de toezichthouder: ‘In het voorstel van staatssecretaris Teeven krijgt het Bureau Financieel Toezicht er een karrenvracht aan taken bij, zonder voldoende extra geld of mensen. Dan kan je het takenpakket blijven uitbreiden tot je een ons weegt, maar pak je de fraude nog steeds niet aan.’

Sinds eind jaren '90 zijn de vaste tarieven in het notariaat losgelaten en is marktwerking ingevoerd. Volgens Janssen zijn sindsdien de problemen in het notariaat steeds verder toegenomen: ‘Nu de notarissen om hun marktaandeel moeten concurreren hebben steeds meer notarissen zich laten verleiden tot ontoelaatbare praktijken. Je ziet nu wat er van komt, we moeten weer extra controle gaan invoeren. Het liefst draait de SP de marktwerking in het notariaat terug, maar tot dat zover is, pleiten we voor veel strenger toezicht en de daarvoor benodigde mankracht bevoegdheden.’