Maak een einde aan vervuiling door zeeschepen

“Maak een einde aan de vervuiling van zeeschepen door een verplichte afgifte van alle scheepsafval voor alle schepen.”, aldus Tweede Kamerlid Paulus Jansen in reactie op het vandaag verschenen rapport van de Algemene Rekenkamer over de milieuvervuiling door de zeescheepvaart. Daarin staat dat de minister van VenW de afgelopen jaren tekort is geschoten in de zorg voor adequate innamevoorzieningen voor scheepsafval in havens. Zij adviseert de minister om te zorgen voor een laagdrempelig systeem voor de afgifte van scheepsafval. “De havenontvangstinstallaties zijn er al”, Jansen: “Zij leiden echter een noodlijdend bestaan omdat er nog geen verplichting is voor het afgeven van afval. Een schip kan zo weer de haven uit en alles gratis op zee dumpen. Die perversiteit moet uit de markt.”

Eerder wist de SP al een meerderheid van de Kamer mee te krijgen met een voorstel dat alle schepen die naar een bestemming buiten de EU vertrekken alle afval, af moeten geven. Dat moet nog in een wet vastgelegd worden.

Ook constateert de Rekenkamer dat een effectieve opsporing en vervolging van milieudelicten op zee door tal van obstakels wordt bemoeilijkt. Zo blijkt Nederland achter te lopen met het verwerken van wijzigingen in internationale verdragen over milieuverontreiniging op zee in Nederlandse regelgeving. Maar ook de beschikbaarheid van mensen en middelen bij het Openbaar Ministerie vormt een knelpunt, evenals de gebrekkige afstemming tussen de bestuurlijke en strafrechtelijke handhavingsinstanties. Jansen: “De bureaucratische rompslomp kan eenvoudig verholpen worden als we alle Rijksinspecties op gebied van milieu, verkeer en waterstaat en arbeid onder brengen bij een bewindspersoon. Dan is de territoriumdrift van die ‘tob’managers er zo van af en kunnen de handhavers de laarzen aan en aan de slag.”

Zorgwekkend is ook dat de controle vooral door private partijen gebeurt, partijen die financieel afhankelijk zijn van de rederijen. Paulus Jansen: “Door dit toezicht op afstand verliezen de Rijksinspecties steeds meer de band met de werkelijkheid. Je moet geregeld een schip zelf bekijken om te weten wat er aan de hand is.”

De SP zal in een komend debat met de minister Schultz opnieuw voorstellen om een verplichte afgifte van scheepsafval voor alle schepen in te voeren. Paulus Jansen: “Iedereen weet dat de zee vol ligt met rotzooi en plastic wat niet vergaat en dat de magen van vele vogels lijken op afvalzakken. Het is in het belang van mens en dier om onze zeeën beter te beheren.”