Internationale vakbondsprijs voor schoonmakers

De wereldwijde vakbondskoepel UNI Global Union heeft de stakende schoonmakers beloond met een unieke internationale vakbondsprijs. De schoonmakers krijgen de prijs, die slechts eens in de vijf jaar wordt uitgereikt, voor hun succesvolle acties afgelopen voorjaar. Na negen weken van actie, vervuilde stations en afvalbergen op straat, kregen de schoonmakers een betere CAO met een fatsoenlijke loonstijging.

Ron Meyer (rechts) samen met schoonmakers, postbezorgers, cateraars en thuiszorgwerkers

Het congres van de SP stond in april van dit jaar uitgebreid stil bij de acties van de schoonmakers. SP’er Ron Meyer speelde als vakbondsbestuurder een belangrijke rol bij de overwinning. Meyer, nummer 22 op de SP-Tweede Kamerlijst, ontving op het congres van partijvoorzitter Jan Marijnissen de Gouden Tomaat voor zijn inspirerende rol.

In de Volkskrant van vandaag verklaart Meijer dat deze actie zo succesvol is omdat nu eens niet de vakbondsbestuurders maar de stakers zelf op de voorgrond stonden: ‘Die zijn vaak migrant en vrouw en doen uitbesteed werk, dat zo min mogelijk mag kosten. Ze zijn in alle opzichten onzichtbaar, maar eisten met hun staking een plek op in de maatschappij.’

De prijs wordt dinsdag, op een door tweeduizend mensen bezocht congres, overhandigd aan twee schoonmakers.