Opheldering over belastingontwijking Google

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil opheldering van de staatssecretaris van Financiƫn over een belastingconstructie waarbij grote bedrijven zoals Google ons land gebruiken om de belasting te ontwijken. Persbureau Bloomberg publiceerde vandaag een onderzoek over de zogenaamde 'Dutch Sandwich-techniek' die grote buitenlandse bedrijven gebruiken door via Nederland het geld door te sluizen om zo de winstbelasting in eigen land te ontduiken. Bashir: 'Kortzichtig kun je stellen dat als grote bedrijven hun geldstromen via Nederland laten lopen het ons geld zal opleveren. Maar ons levert het een fractie op ten opzichte van wat het andere landen kost. Maar het hek is pas van de dam zodra onze eigen multinationals ook dezelfde constructies gaan gebruiken: dan kost het meer dan dat het oplevert.'

Een analist laat aan Bloomberg weten dat de belastingconstructie Google de afgelopen jaren een extra hoge aandelenkoers heeft opgeleverd. Had het bedrijf normaal belasting betaald dan was een aandeel Google zo'n honderd dollar minder waard geweest. Donderdag was een aandeel van Google zo'n zeshonderd dollar waard. Bashir: 'Dit maakt het wederom duidelijk dat overheden elkaar niet als concurrenten moeten zien maar samen moeten werken om internationale belastingontwijking tegen te gaan. Nederland moet constructies dan ook niet faciliteren, maar tegenwerken. Anders lopen slechts de aandeelhouders met geld weg.'

Meer uitleg over de Dutch Sandwich-techniek vind je op Nu.nl