Kamermeerderheid kiest alsnog voor bevriezen studiefinanciering

Ondanks de belofte om de studiefinanciering niet te bevriezen, gaat een Kamermeerderheid hier toch mee akkoord. Dat blijkt uit de stemming vandaag, waarbij PvdA, D66, CDA en VVD steun gaven aan het besluit om de studiefinanciering niet met de inflatie te laten stijgen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk is verontwaardigd over het gemak waarmee de middenpartijen bezuinigen op de basisbeurs. 'Deze partijen geven hoog op van de kenniseconomie, maar als puntje bij paaltje komt, wordt de student keihard gepakt.'

In maart dit jaar besloot de Kamer om het bevriezen van de studiefinanciering controversieel te verklaren. Daarmee zou het voorstel pas met de komst van een nieuw kabinet behandeld worden. Na een dreigbrief van staatssecretaris Van Bijsterveldt gingen de middenpartijen echter alsnog om. Er zou volgens de demissionaire regering een tekort op de begroting komen als de wet niet wordt aangenomen.

Van Dijk is van mening dat de bezuiniging van 18 miljoen eenvoudig ergens anders te vinden is, bijvoorbeeld bij de vele subsidies voor adviesbureaus in het onderwijs, waar jaarlijks 900 miljoen naartoe gaat. De middenpartijen wilden daar niet op ingaan en kozen genadeloos voor het korten op studenten. 'Stap voor stap wordt de basisbeurs uitgehold en teruggebracht tot een soort zakgeld. Aan de andere kant blijft het collegegeld stijgen. Ook MBO-ers worden gepakt omdat bij hun de tegemoetkoming in de studiekosten wordt bevroren.'

Een motie van Van Dijk om de bezuiniging op een andere manier in te vullen, haalde geen meerderheid.