Eurlings erkent: Luchtvaartmaatschappijen moeten betalen bij vertraging

De Geschillencommissie Luchtvaart moet optreden indien luchtvaartmaatschappijen weigeren om de reizigersrechten na te komen. Verkeersminister Eurlings zegde gisteren toe, op aandringen van SP-Kamerlid Farshad Bashir, dat hij daartoe opdracht gaat geven. Bashir: ‘Op verzoek van de Tweede Kamer is er een Geschillencommissie gekomen, maar als die weigert om op te komen voor de belangen van de luchtvaartreizigers is het tamelijk zinloos. Gelukkig komt daar nu verandering in. Dit is winst voor de reiziger.’

Enkele maanden geleden deden het Europese Hof en de Nederlandse rechtbank overduidelijke uitspraken waaruit blijkt dat passagiers die meer dan drie uur vertraging hebben bij een vlucht, recht hebben op een forse financiële compensatie. De KLM weigert dit echter nog uit te voeren en worden door de Geschillencommissie Luchtvaart hiertoe ook niet opgeroepen. Bashir: ‘De Geschillencommissie lijkt meer op te willen komen voor de luchtvaartsector dan voor de passagiers. Daar moet nu verandering in komen.’

Naast optreden van de Geschillencommissie vroeg Bashir ook aan de minister om optreden van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Hij confronteerde de minister met een folder waarin de KLM doodleuk stelt dat reizigers die forse vertraging hebben, geen recht hebben op financiële compensatie voor dit ongemak. Daar worden reizigers onjuist geïnformeerd. Bashir: ‘Tegen dit soort onwettige informatieverstrekking moet de Inspectie optreden, toch weigeren zij dit tot nu toe te doen. Al drie weken geleden hebben wij deze misstand bij de Inspectie onder de aandacht gebracht. Zij hebben een reactietermijn van twee weken, maar zijn ondertussen niet tot actie overgegaan. De minister heeft hier nu kennis van genomen en gaat hiermee aan de slag.’

Betrokken SP'ers