Tijdschrift over Srebrenica mag toch wel van Defensie

Minister Van Middelkoop van Defensie heeft geen bezwaar tegen publicatie van het blad De Onderofficier over Srebrenica. Dat zei hij tegen SP-Kamerlid Jasper van Dijk in een Kamerdebat over het Veteranenbeleid. Twee dagen geleden werd het tijdschrift nog verboden door de afdeling Communicatie van de Landmacht. De afdeling wilde tijdens de kabinetsformatie geen negatieve berichten over Defensie naar buiten brengen.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk was het niet eens met deze vorm van censuur: "Het gaat om een special in het kader van de herdenking van de val van de moslimenclave 15 jaar geleden. Onbegrijpelijk dat defensie dit tegen probeerde te houden, bang als men is voor reputatieschade. Die is door deze actie overigens nog veel groter geworden. Ik ga ervan uit dat het blad spoedig alsnog wordt uitgebracht", aldus Van Dijk.

Of het blad daadwerkelijk wordt gepubliceerd is nog onduidelijk. Daarom vroeg Van Dijk aan Van Middelkoop of hij het misplaatste publicatieverbod expliciet met de afdeling Communicatie wil bespreken. De minister vond zijn excuses tijdens het debat echter voldoende. "Het is nu de vraag of de woorden van de minister genoeg impact hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan is er iets mis met de gezagsverhoudingen binnen Defensie." Van Dijk beraadt zich dan op nieuwe actie.