Gedwongen splitsing energiebedrijven illegaal

De rechtbank van Den Haag stelt dat de Nederlandse splitsingswet in strijd is met het Europees recht. Het wettelijk afdwingen van het afstoten van energienetten is daarmee illegaal. De SP stemde destijds tegen het uitkleden van de publieke energievoorziening. SP-Kamerlid Paulus Jansen: “De splitsingswet was het begin van de grote energie-uitverkoop. Wij zijn blij met de uitspraak, maar voor NUON en Essent komt het helaas te laat, die zijn we inmiddels aan het buitenland verloren.”

De Splitsingswet stelt dat energiebedrijven geen netten mogen beheren of bezitten. Met het loskoppelen van de productie en het transport van energie werd de deur voor verkoop van energiebedrijven opengezet. De SP organiseerde een enorme campagne om de energiebedrijven publiek bezit te houden. Helaas mocht dit niet baten en kort na de splitsing werden NUON en Essent door gemeenten en provincies verkocht aan buitenlandse energiegiganten.

Nu de Splitsingswet illegaal blijkt te zijn biedt dit nieuwe perspectieven voor de toekomst. Publieke geïntegreerde energiebedrijven Delta en Eneco zijn nog steeds in publiek eigendom. De kans dat dit zo blijft wordt met de uitspraak van de rechter vergroot. Naar alle waarschijnlijkheid zal de Tweede Kamer nog vóór de zomervakantie met de minister van Economische Zaken over de uitspraak van de rechter discussiëren.