SP onderzoekt bezuinigingen basisonderwijs

De SP is een onderzoek gestart onder directeuren van basisscholen. Het basisonderwijs moet dit jaar flink gaan bezuinigingen op de schoolbesturen. De SP wil graag weten of dit ten koste gaat van de situatie in het klaslokaal.

Dit jaar bezuinigt de regering al 38 miljoen euro op het basisonderwijs, vanaf 2011 zelfs 90 miljoen. Dat geld moet komen van bezuinigingen op het bestuur en management van scholen. De SP heeft tegen die bezuiniging gestemd. Tweede Kamerlid Manja Smits maakt zich zorgen: “Nu de verkiezingen er aan komen zeggen alle partijen het onderwijs belangrijk te vinden. Toch gaan deze bezuinigingen tot nu toe gewoon door. Staatssecretaris Dijksma kon niet uitsluiten dat de bezuinigingen ten koste zouden gaan van de situatie in de klas. Wij krijgen nu emails van scholen waar de klassen na de zomer wel degelijk groter gaan worden. Ook dreigt personeel ontslagen te worden. Dat mag niet gebeuren. Daarom wil ik weten of dit op meer scholen gebeurt, zodat wij het kabinet hiermee kunnen confronteren.”

Het onderzoek loopt tot 24 mei. Directeuren die mee willen doen vinden de vragenlijst hier.