‘Verhoog zak- en kleedgeldgrens mensen in zorginstelling’

Mensen die zorg nodig hebben en een eigen bijdrage betalen, moeten meer geld overhouden om vrij te besteden. De zak- en kleedgeldgrens die hiervoor is bedoeld moet daarom fors omhoog. Dat eiste SP Kamerlid Renske Leijten donderdag van minister Klink.

Leijten: “De zak- en kleedgeldgrens is uitgevonden zodat mensen niet zonder geld komen te zitten door de verplichte eigen bijdrage als zij in een zorginstelling wonen. In 2009 was de zak- en kleedgeldgrens minimaal 288,37 euro voor alleenstaanden en 448,53 euro voor een stel. Hiervan moet ook de zorgverzekering betaald worden en eigen bijdragen in de zorginstelling. Kortom, er blijft erg weinig over. Die grens moet dus omhoog.”

Al meerdere malen heeft de Tweede Kamer de minister verzocht te onderzoeken of de grens omhoog moet. Leijten: “Telkens weer is er geen goed antwoord gekomen. Deze grenzen dateren van begin deze eeuw en zijn zwaar achterhaald. De zorgverzekering is duurder, het leven is duurder geworden en dat is ook zo voor mensen die zorg nodig hebben. Het is niet meer dan logisch dat óók mensen in zorginstellingen financiële ruimte hebben voor nieuwe kleren, een abonnement een blad of een lidmaatschap van een vereniging. Het leven stopt niet wanneer je zorg nodig hebt.”

Leijten wil dat de minister voor de zomer met een nieuwe grens komt, in overleg met patiënten en ouderenorganisaties.