Schoonmakers: 'SP, bedankt voor de steun!'

De schoonmakers haalden deze week na negen weken staken een mooi resultaat binnen; er ligt nu een cao-akkoord met een fatsoenlijke loonstijging. De SP-leden onthaalden hen op het zeventiende congres met een staande ovatie.

Ron Meyer (rechts) samen met schoonmakers, postbezorgers, cateraars en thuiszorgwerkers

Christine Monk-Simon is schoonmaker in het Sophiaziekenhuis in Rotterdam. Zij strijdt al maanden voor respect en een fatsoenlijke cao: “Toen ik het resultaat zag, was het even schrikken. Zo goed. Hiep hiep hiep hoera. Waren we heel erg blij. Iedereen tranen, van blijdschap. We zijn dankbaar dat we zo veel bereikt hebben. De tranen waren ook van verdriet. We hebben een familieband opgebouwd met onze collega’s in het hele land en daar nemen we met het einde van de staking ook afscheid van. We gaan iedereen missen.”

SP’er Ron Meyer speelde als vakbondsbestuurder een belangrijke rol bij de overwinning van de schoonmakers. Meyer, nummer 22 op de SP-Tweede Kamerlijst, ontving van partijvoorzitter Jan Marijnissen de Gouden Tomaat voor zijn inspirerende rol. Meyer: “Dit is een belangrijke overwinning omdat schoonmakers Nederland hebben laten zien wat de gevolgen zijn van het outsourcen – het uitbesteden van allerlei taken, zoals schoonmaak en beveiliging. Dat heeft geleid tot een race to the bottom, vooral op arbeidsvoorwaarden. Dat is nu voor de eerste keer doorbroken. De schoonmakers zijn in de boksring gestapt en hebben voor iedereen de eerste ronde gewonnen.”

“We zijn nu veel sterker; we zijn nu een groep”

Kapi Lijfrock, schoonmaker in Eindhoven, bedankte de SP namens de schoonmakers voor de enorme steun. Volgens hem was de SP de enige partij die de stakende schoonmakers steunde, overal en altijd. Lijfrock: “De mensen hebben gevochten en daar beloning voor gekregen. Ik was verrast, want ik dacht dat het nog wel een tijdje zou duren voordat we resultaat hadden.” Maar de strijd is nog niet voorbij: “Wat we nog niet goed geregeld hebben zijn de reiskosten. Verder moeten wij opletten dat de bazen onze winst niet op de werkvloer terugpakken. We hebben nu een actief groepje en we gaan dat voorkomen. We zijn nu veel sterker; we zijn nu een groep. Het lukt niemand om die groep weer uit elkaar te halen.”

Betrokken SP'ers