Kamer steunt SP: inter­nationale arbeidsrechten versterkt

Bedrijven die met steun van de overheid in het buitenland willen ondernemen, moeten voortaan aantonen dat zij zich houden aan het internationale arbeidsrecht. Ook moeten zij laten zien hoe ze schendingen op bijvoorbeeld milieugebied of mensenrechten in landen ver weg voorkomen. De Tweede Kamer heeft vandaag twee voorstellen van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen gesteund waarin dat wordt geregeld.

Nederlandse ondernemingen die exporteren naar het buitenland, kunnen hun export laten verzekeren met overheidsgarantie. Dat kan belangrijk zijn als bedrijven handel drijven met landen die minder stabiel zijn. Gesthuizen: “Handel met het buitenland kan gunstige effecten hebben voor zowel het bedrijfsleven in Nederland als het land waarmee handel gedreven wordt. Daarom is het ook niet zo gek dat de overheid dat ondersteunt. Maar we vragen wel van bedrijven, en zeker van diegenen die dat met overheidssteun doen, zich eerlijk te gedragen.”

De voorstellen van Gesthuizen zorgen ervoor dat bedrijven die met steun van de overheid in het buitenland opereren geen gebruik maken van kinderarbeid en ook niet van gedwongen arbeid. Bedrijven wordt gevraagd zich in te zetten om discriminatie op de werkvloer tegen te gaan. Gesthuizen: "We vragen van deze bedrijven een plan te maken om de risico’s voor milieu en de mensenrechten te beperken. Dit is erg belangrijk, want nog steeds is in veel sectoren op grote schaal sprake van vervuiling en andere wantoestanden. Met deze voorstellen zorgen we ervoor dat de overheid alleen die bedrijven steunt die daadwerkelijk werk maken van de bestrijding van onrecht."