Van Velzen blij met sluiting Glen Mills

SP-Kamerlid Krista van Velzen is blij met de sluiting van het heropvoedingsinstituut Glen Mills. Ruim een jaar geleden publiceerde de SP een zwartboek over de misstanden, nadat ouders, personeel en leerlingen bij Van Velzen aan de alarmbel trokken. Van Velzen: “Ik ben blij dat mensen hun mond open deden om te vertellen over wat zich achter de poorten afspeelde. Vandaag leidt dat tot de enige juiste conclusie: Glen Mills gaat dicht."

Van Velzen concludeerde in het zwartboek dat binnen het instituut sprake was van mishandeling in een bijna sektarische cultuur. Jongeren bleken te lijden onder een structureel slaaptekort, met onderwijsresultaten werd gesjoemeld en de recidivecijfers waren hoger dan onder jongeren uit de jeugdgevangenis.

Van Velzen hekelt het het blinde geloof vanuit de politiek in dit falende systeem: "De stevige aanpak, naar Amerikaans model, moest wel een positief effect hebben, dachten politici. Die hooggespannen verwachtingen zijn niet waargemaakt”, concludeert Van Velzen. “De politiek heeft dit experiment mogelijk gemaakt, het zou goed zijn als diezelfde politiek voortaan kinderen niet meer als proefkonijnen gaat gebruiken om nieuwe drilmethodes op los te laten.”

Samen met Susanne Broekhuijs, zelf oud-medewerker van Glen Mills, interviewde Krista personeel, ouders, leerlingen en ex-leerlingen: “Deze jongens werden onder hoge druk gedrild om een trucje te vertonen zonder de onderliggende problematiek aan te pakken. Dat veel van de jongens na het verlaten van de school weer in oud crimineel gedrag vervielen is dan ook heel verklaarbaar.”