weeklog Kartika Liotard: Een kwestie van Verdragen…

Bent u een vrouw dan wens ik u alvast ‘n gelukkig 2010! Alvast? ‘t Is toch februari? Gelijke beloning staat al sinds 1957 in Europese verdragen. Sinds 1957... Maar dit principe wordt nog steeds niet algemeen toegepast. Het Europees Parlement heeft uitgerekend dat elke vrouw 418 kalenderdagen moet werken om hetzelfde te verdienen als een man in een jaar. Voor vrouwen begint 2010 dus pas 53 dagen later, op maandag 22 februari.

Gelijkwaardigheid Richtlijn “2006/54/EG” gaat over gelijke kansen en gelijke behandeling in arbeid en beroepsinkomen voor mannen en vrouwen. Richtlijnen uitvaardigen is één ding, ze uitvoeren blijkbaar een ander. Afgelopen week heb ik in Straatsburg dan ook ingestemd met het dringende verzoek om aan die ongelijkwaardige situatie een einde te maken. Ruim 50 jaar na het vastleggen van het gelijkwaardigheidsbeginsel… Menselijke waardigheid Vorige week kreeg Nederland vanuit Straatsburg een fikse veeg uit de pan. Balkenende & Co hebben in 2005 een internationale conventie tegen mensenhandel en vrouwenhandel ondertekend maar deze nog steeds niet geratificeerd. Wel tekenen, maar jarenlang treuzelen met ratificeren, dat kan echt niet. Zónder zo’n wettelijke bekrachtiging kun je niet doeltreffend optreden tegen gedwongen prostitutie en andere vormen van dwangarbeid. Het gaat om problemen die we niet alleen nationaal moeten bestrijden, maar ook via betere internationale samenwerking. Is mensenhandel en vrouwenhandel misschien niet mensonwaardig genoeg? Gaat ‘t om vrouwenhandel, dan moet Nederland via het buitenland worden aangespoord om de conventie te ratificeren. Ik schaam me voor zo’n houding van Nederland en tien andere landen.   Binnenlandse acties van politie, arbeidsinspectie, woningcorporaties, vreemdelingendienst en grensbewaking helpen. Door de campagne ‘Schijn bedriegt’ van Expertisecentrum Mensenhandel worden daders makkelijker opgespoord en vervolgd en worden slachtoffers sneller gered van dwangarbeid en gedwongen prostitutie. De campagne leidde tot veel controles, arrestaties en vervolgingen, verspreid over heel Nederland. Maar juist ook internationaal moet je krachtig kunnen optreden. Nederland zou een voortrekkersrol horen te spelen. Zolang de conventie tegen mensenhandel niet met juridische middelen afdwingbaar is, worden we door de schijn bedrogen.

Solidariteit Verder afgelopen week in Straatsburg: de vrienden van het CDA in het Europees Parlement hebben samen met andere conservatieven opnieuw geprobeerd om het abortusrecht in te perken. Vlak voor de stemming ging er een waarschuwend mailtje rond van de Poolse Joanna Skrzydlewska. Deze christendemocraat ziet “vrije en onvoorwaardelijke toegang tot abortus en andere reproductieve gezondheidszorg” als een probleem (lees: een gevaar) waar Europa zich niet mee moet bemoeien. Gelukkig toonde de meerderheid in het parlement zich solidair met vrouwen en hun recht op zelfbeschikking op dit punt!

Verenigd links in actie

Foto Olivier Hansen / GUE/NGL Actie En dan was er nog het punt dat de tv-journaals wel haalde. Het Europees Parlement stemde een plan af dat het de Amerikanen mogelijk maakt om vrijelijk in onze bankgegevens te neuzen. Voor de stemming heb ik uit volle overtuiging meegedaan aan het protest van Europees Verenigd Links (GUE/NGL) in het gebouw van het parlementsgebouw in Straatsburg om die onzalige praktijk te stoppen.

Verdragen Tijdens de afgelopen vergaderweek heb ik me ingezet voor de drie SP-strijdpunten, voor 1. gelijkheid, 2. menselijke waardigheid en 3. solidariteit. Dat is in Straatsburg vaak een kwestie van papier: van resoluties, conventies en verdragen. Het is soms moeilijk te verkroppen dat ‘het papier’ van die Europese verdragen zo traag is. Maar soms helpt het, zoals de posters die we ophielden tegen het SWIFT-verdrag. Het is een kwestie van doorzetten. Op 3 maart kunnen we een ander machtig papier gebruiken, ons stembiljet voor de gemeenteraad. Ik hoop dat ook jij van doorzetten houdt. Dat is goed voor ons allemaal. 'Jij, ik, wij, SP!'